KAUPUNGIN PIMEYDESSÄ (1953)

Crime Wave
Ohjaaja
André de Toth
Henkilöt
Sterling Hayden, Gene Nelson, Phyllis Kirk, Charles Bronson
Maa
USA
Kesto
73 min
Teemat

Epäonninen bensa-asemaryöstö käynnistää Sterling Haydenin ja nuoren Charles Bronsonin tähdittämän ajojahdin. Minimaalisella kuvausryhmällä kymmenessä päivässä kuvattu film noir -klassikko on suurilta osin uskollinen reaaliajalle.  Lehtiartikkelista innoituksen saanut elokuva dokumentoi 50-luvun Los Angelesia autenttisesti.

***

André De Tothin (1913–2002) ohjaama Kaupungin pimeydessä (1953) on tiukka, voimallinen ja ekonomisesti toteutettu film noir, jonka nerokkuus on sen yksityiskohtien rikkaudessa. Ne suorastaan täyttävätkin tämän tutuntuntuisen tarinan ääriviivat. Steve Lacey (Gene Nelson) on istunut viisi vuotta vankeudessa ja haluaa saada nyt elämänsä kuntoon. Hän on onnistunut saamaan hyvän työpaikan, oman paikkansa maailmassa ja rakastavan vaimon Ellenin (Phyllis Kirk). Kuitenkin hän elää menneisyyden riivaamana.  Steven kunnollinen elämä suistuu lopullisesti raiteiltaan, kun tuttu kolmikko vankilasta yrittää ryöstää bensa-aseman ja paettuaan paikalta saapuu vaikeuttamaan miehen ja tämän vaimon elämää. Steve ja hänen vaimonsa ovatkin vaarassa, eikä Stevellä ole muutakaan vaihtoehtoa kuin lähteä rikollisjengin juoniin mukaan. Nuori Charles Bronson, vielä Charles Buchinskyn nimellä nähdään yhtenä rikollisista.

Steven ahdinkoa ei helpota etsivä Simsin (Sterling Hayden) peräänantamaton työ. Hän uskoo, ettei Steve ole oppinut kunnon kansalaisen tavoille, vaan auttaa elämäänsä sotkeutuneita roistoja. Sims tietää jokaisen rikollisen kaupungissa, myös potentiaaliset tapaukset. Hänen tietämyksensä urbaanista Los Angelesin alamaailmasta on suorastaan ensyklopedisen tarkka. Hän tietää kaiken, mitä tietävissä on ja enemmän kuin vain pintatiedot alueesta. Hän näkee nimittäin myös miesten sydämiin ja sieluihin, mitä nämä ajattelevat ja mitä eivät näytä ulkomaailmalle. Hän on vaikuttava, pelottava hahmona ja oikeuden ruumiillistuma.

Elokuvan kaavamaisesta tarinasta huolimatta, De Toth on luonut ohjauksensa niin, ettei yksikään hetki tai henkilöhahmo vaikuta rutiininomaiselta tai kliseiseltä. Jopa sivuosien hahmoilla on oma merkittävä, väkevä roolinsa kokonaisuudessa ja Timothy Carey Johnnyn osassa vain muutaman minuutin ajan jopa varastaa hetkeksi huomion. Toinen selkeä vaikutuksen tekevä sivuosa on juopon entisen tohtorin Otto Hesslerin rooli, josta vastaa Jay Novello. Vaikka elokuvan keskiössä ovatkin pariskuntana Steve ja Ellen-vaimo, on etsivä Sims varsinaisesti elokuvan todellinen sankari, vaikka hän oikeastaan onkin kovapintainen antisankari.

Kaupungin pimeydessä onnistuu hienosti rikoselokuvana ja film noirina, joka keskittyy hyvin tapahtumien läpi viemiseen ja huolelliseen henkilökuvaukseen. De Toth on saavuttanut myös realistisen otteen muutamilla pienillä yksityiskohdilla, kuten ajojahtikohtauksen toistuvilla poliisiradiokuvauksilla. Myös alun Steven ja Ellenin yhteiset kohtaukset ovat esimerkkejä De Tothin ohjaustavasta. De Toth käyttää tyylikkäässä kerronnassaan yksityiskohtina niin lähikuvia käsistä kuin kameran ulkopuolella käytävää keskustelua elävöittämässä kokonaisuutta.

– Ed Howardin (Only the Cinema) mukaan Joona Hautaniemi 13.1.2022