TRAPETSI (1956)

Trapeze
Ohjaaja
Carol Reed
Henkilöt
Burt Lancaster, Tony Curtis, Gina Lollobrigida
Maa
Yhdysvallat
Kesto
105 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Ikäraja

Carol Reedin (Kolmas mies, Neljän tuulen talo) draamassa Burt Lancaster esittää jalkansa loukannutta sirkustaiteilijaa Mike Ribbleä, joka ystävystyy nuoren alalle pyrkivän Tinon (Tony Curtis) kanssa. Tino haluaa Miken mentorikseen, mutta kaksikon välejä tulee kiristämään Lollon esittämä viettelijäakrobaatti. Pääosanesittäjä Lancaster työskenteli sirkusakrobaattina ennen elokuvauraansa ja teki useimmat stunteistaan itse.

***

Burt Lancaster oli entinen sirkuslainen, joka eteni teltanpystyttäjästä akrobaatiksi ennen elokuvauraansa. Hän oli itsestäänselvyys Trapetsi-elokuva päärooliin, katkeroituneeksi Mike Ribbleksi, joka yhtenä muutamasta ihmisestä maailmassa oli hallinnut pelätyn kolminkertaisen ”kuolemanvoltin”, mutta lopulta pudonnut ja loukannut pysyvästi toisen jalkansa. Miken maine on kiirinyt sirkusurasta haaveilevan Tinon (Curtis) korviin joka haluaa Miken opettajakseen. Vastahakoisen opettajan ja nuoren innokkaan idolin välille kehittyy vähitellen lämmin ystävyyssuhde. Miesten välisen ystävyyden – ehkä orastavan rakkaudenkin – sekoittaa sähäkkä femme fatale, Gina Lollobrigidan esittämä akrobaattityttö.

Reed oli harkinnut sirkuselokuvan tekemistä jo 1949, jolloin mielessä oli kangastanut elämäkertaelokuva 1800-luvun amerikkalaisesta showmiehestä ja sirkussuuruudesta P.T. Barnumista (1810-1891). Ajatus hylättiin nopeasti liian kalliina, mutta seuraava tilaisuus tuli kun riippumattoman tuotantoyhtiön perustaneet Lancaster ja tuottaja Harold Hecht lähestyvät häntä. Lancaster oli saanut yllin kyllin kuulla vitsailua sirkusurastaan ja hän oli päättänyt tehdä elokuvan, joka antaisi arvokkuutta sirkuslaisten elämälle ja työlle. Sattumoisin Reed oli jo aiemmin suunnitellut heidän tarjoamansa Max Catton romaanin filmatisointia ja vastausta ei tarvinnut miettiä pitkään. Kirjasta ei tosin lopulta jäänyt elokuvaan paljoakaan. ”Lopulta päätimme, että romaani oli toivoton, mutta otimme siitä idean rampautuneesta akrobaatista, joka yrittää auttaa noviisia alalle”, muisteli Reed 1971.

Trapetsi kuvattiin Cirque d’Hiverissa, Pariisin kuuluisassa 1852 rakennetussa ja 5000 katsojaa vetävässä sirkuspalatsissa. Luonnollisesti Trapetsissa esiintyi runsaasti oikeita sirkuslaisia, mm. espanjalainen trampoliiniryhmä Arriolas, mestariratsastaja Folco Cipriani, Sampion Bouglione elefantteineen sekä klovinit Zavata, Mylos, Lulu ja Tonio.

Pienestä tuotantoyhtiöstä huolimatta elokuvaan tuotantoon panostettiin. Tuottajat olivat ottaneet television orastavan uhan teatterielokuvalle vakavasti: Trapetsi kuvattiin väreissä ja se oli Carol Reedin ensimmäinen Cinemascope-elokuva. Kuvauksellista taituruutta on mm. ylhäältä kuvatuissa trapetsikohtauksissa. Keinoa oli käytetty jo sirkuselokuvien klassikossa, E.A. Dupontin Varieté’ssa (1925), joka trapetsikohtauksineen ja mustasukkaisuusdraamoineen on Trapetsin yksi selkeä esikuva. Elokuvana Trapetsi ei ole nauttinut suurta arvostusta. Sitä on pidetty Kolmannen miehen (The Third man, 1949) ohjanneen mestarin viihteellisenä välityönä, jossa sirkuksen tarjoama potentiaali väkevälle draamalle on hukattu. Kriitikkojen nyreydestä huolimatta Trapetsi menestyi erinomaisesti lippuluukulla. ”Trapetsi teki enemmän rahaa kuin mikään muu elokuvani. Se maksoi itsensä takaisin jo yhdessä ainoassa maassa, Japanissa”, Reed summasi myöhemmin.

– Nicholas Wapshott, The Man in Between (1990) ja muiden lähteiden mukaan PN 18.10.2005.