VIISI VIIKKOA ILMALAIVASSA (1962)

Five Weeks in a Balloon
Ohjaaja
Irwin Allen
Henkilöt
Red Buttons, Barbara Eden, Fabian
Maa
USA
Tekstitys
svensk text
Kesto
101 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
Jules Vernen romaanista
Ikäraja

Doylen jälkeen Allen otti suurpiirteiseen mutta menestyksekkääseen käsittelyynsä Jules Vernen. Viktoriaaninen ilmalaivaturnee liukuu Sansibarista Timbuktuun seikkailuleffassa, jonka tuottaja-ohjaaja pyrki tekemään sille yleisölle, joka ei yleensä genreä harrasta: varttuneemmille naisille ja teinitytöille.

***

Monet Irwin Allenin elokuvista alkavat taivaalta. Liekehtivä torni, televisioelokuvat Tulva ja Tuhoavat liekit sekä Tuhoparvi käynnistyvät kaikki majesteetillisilla helikopteriajeluilla – näistä viimeinen päätyy tietysti tappajamehiläisten keskelle ja kopterin räjähdykseen. Maanisimmin starttaa silti Viisi viikkoa ilmalaivassa, joka heti The Brothers Fourin esittämän tunnusmusiikin ja karkean pelkistettyjen alkutekstianimaatioiden jälkeen hyppää päättömästi kiitävän viktoriaanisen ilma-aluksen kyytiin: aristokraatit kilju-vat peloissaan, vuoret ja laaksot vilistävät ohi CinemaScope-kuvakoossa…

Allenin teos on sen saman hollywoodilaisen Jules Verne -aallon hedelmiä, joka oli käynnistynyt menestyksekkäästi Richard Fleischerin ja Disney-yhtiön elokuvalla Sukelluslaivalla maapallon ympäri (1954), jatkanut taloudellisen ja kritiikillisen suosionsa huipulle Michael Andersonin filmatisoinnilla Maailman ympäri 80 päivästä (1956 – nykyään usein unohtuu, että tämä supertuotanto voitti parhaan elokuvan Oscar-palkinnon ja oli mm. David Pirien laskelmien mukaan kaikkien aikojen kahdeksanneksi tuottoisin elokuva vielä vuonna 1980), ja jonka kaiut tuntuivat itäblokissa saakka esimerkiksi Karel Zemanin teoksissa. Viisi viikkoa ilmapallossa oli ollut Vernen ensimmäinen julkaistu romaani (1893), ja sen filmaamista oli suunnitellut jo Tony Curtis heti Disneyn elokuvan vanavedessä. Vääjäämättä sen vuoro oli 1960-luvun alussa kaikkien tunnetumpien teosten tultua filmatuiksi (edellä mainittujen lisäksi Matka maan keskipisteeseen, Maasta kuuhun ja Salaperäinen saari olivat saaneet tuoreet valkokangasversionsa). Ilmapalloseikkailuun pohjautuvia tuotantoja ehti itse asiassa käynnistyä samanaikaisesti kaksikin: Allenin ohella Woolner Brothers valmisteli omaa versiotaan Nathan Juranin ohjauksella. Vernen teokset olivat public domainissa, mutta silti Allen ja Fox-yhtiö onnistuivat voittamaan oikeusjutun, jonka nojalla Woolner-versiota ei saanut markkinoida Vernen nimellä. Samalla päätöksellä elokuvaa kiellettiin ristimästä Cleopatra and the Cyclops -nimiseksi, koska Fox valmisteli omaa Kleopatraansa. Teos sai lopulta ensi-iltansa nimellä Flight of the Lost Balloon, joskin Suomessa sitä esitettiin revanssihenkisesti tittelillä Kleopatran aarre.

Juranin ja Woolnereiden pienimuotoisempi ja vakavahenkisempi elokuva ehti ensi-iltaansa yli puolta vuotta ennen Viittä viikkoa ilmalaivassa. Tämä saattoi edesauttaa Allenin elokuvan uppoamista lippuluukuilla: se ei kerännyt kuin puolet 2,4 miljoonan budjetistaan takaisin. Allen ei ohjannut teatterielokuvia seuraavaan viiteentoista vuoteen, ja vetäytyi tuottajanakin televisioon kokonaiseksi vuosikymmeneksi.

– Petteri Kalliomäki 5.11.2023