MURHA MAKUUVAUNUSSA (1965)

Compartiment tueurs/Mord i sovvagn
Ohjaaja
Constantin Costa-Gavras
Henkilöt
Yves Montand, Simone Signoret, Michel Piccoli, Jean-Louis Trintignant
Maa
Ranska
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
91 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Ikäraja

Costa-Gavras oli ehtinyt työskennellä useiden kärkikaartin ranskalaistekijöiden (Clair, Clément, Demy, Verneuil) assistenttina ennen omaa esikoiselokuvaansa Murha makuuvaunussa. Mustavalkoisen dekkarivalion pääosassa nähdään ohjaajan vakiokasvoksi vakiintunut Yves Montand, jonka tulkitsema etsivä pyrkii jäljittämään yöjunassa mellastavan sarjamurhaajan ennen tämän seuraavaa iskua.

***

Kreikkalaissyntyisen Constantin Costa-Gavrasin (s. 1933) maine ohjaajana nojautuu pitkälti poliittisiin trillereihin ja teoksiin Z – hän elää! (1969), Tunnustus (1970) ja Kateissa (1981). Ensimmäinen pitkä ohjaustyö oli menestyksekäs, perinteisen tyylin dekkarielokuva Murha makuuvaunussa (1965). Émile Breton kirjoitti vuoden 1977 analyysissään, että Costa-Gavrasin jännittävä luomus väreilee alusta loppuun asti kaupallisen klassismin ja tyylillisesti uuden aallon välillä. Costa-Gavrasin ja Sébastien Japrisot’n kirjoittama käsikirjoitus on paikoitellen myös lähellä gialloa, vaikka se on tiukasti realistinen, dekkaria muistuttava film noir eikä lainkaan fantasiaelokuva tai kauhuelokuva. Kuristetun nuoren naisen ruumis löydetään Marseille-Pariisi-yöjunasta. Tarkastaja Grazziani (Yves Montand) epäilee viittä muuta matkustajaa, mutta epäiltyjen lista tiivistyy nopeasti, koska osa heistä murhataan pian Pariisissa.

Murha makuuvaunussa on tiukka, tasapainoinen ja kontrolloitu, ekonomisesti toteutettu 92-minuuuttinen otteessaan pitävä kokonaisuus, joka on saanut vain vähän vaikutteita Ranskan uudelta aallolta. Perinteet, joista Costa-Gavrasin työ ennen kaikkea ammentaa ovat amerikkalaiset gangsteri-salapoliisielokuvat sekä ranskalaiset sodanjälkeiset trillerit, etenkin Maigret-filmatisoinnit ja Henri-Georges Clouzot’n ohjaustyöt. Costa-Gavras toimi ennen omaa ohjaajanuraansa myös René Clairin, René Clementin, Jacques Demyn, Henri Verneuil’n, ja Yves Allegret’n assistenttina ja varsinkin Clairin ja Clementin vaikutus näkyy tässä debyyttiohjauksessa. Clairilta Costa-Gavras peri organisoimisen kyvyn, ohjaamisen taidon sekä selkeyden. Murha makuuvaunussa onnistuu myös siinä, missä Clémentin parhaat trillerit: olemalla rytmiltään nopeatempoinen ja tuomaan sen henkilöhahmot esille selkeästi.

Niille, jotka ovat tottuneet Raymond Chandlerin, Ed Bainin tai Patricia Highsmithin kaltaisiin mysteerin ja epäilyksen mestareihin, saattaa Murha makuuvaunussa tuntua aluksi juoneltaan varsin sovinnaiselta. Poliisitarkastaja Grazzianin, jota esittää Yves Montand työ vaikeutuu, kun tärkeimmät todistajat eliminoidaan yksitellen. Kuitenkin katsojan kannalta Costa-Gavras onnistuu näyttämään murhaajan henkilöllisyyden vasta lopullisessa kliimaksissa, kun palaset loksahtavat vähitellen kohdalleen paljastaen mysteerin.

Costa-Gavras ja hänen käsikirjoittajakumppaninsa Japrisot värittävät tarinansa ja elokuvansa puitteet joskus barokkisella tyylillä, mutta kokonaisuutena Murha makuuvaunussa pysyy uskollisena ranskalaiselle realistiselle perinteelle. Mukaan on tuotu mausteeksi myös maukasta huumoria ja ironiaa sekä toisinaan poliittisia viittauksia mm. Etelä-Afrikkaan sekä Marxin Pääoman läsnäolo nuoren sankarittaren matkalaukussa. Jean Tournier on taltioinut elokuvaajana Pariisia yöllä ja päiväsaikaan hyödyntäen FranScope mustavalkokuvausta, jota on käytetty älykkäällä tavalla paitsi ulkotiloissa myös erittäin hienostuneesti valaistuissa sisätilakohtauksissa. Roolitus on kautta linjan myös erittäin onnistunutta ja monimuotoista, mikä on tyypillistä 1960-1970 -lukujen ranskalaiselle laatuelokuvalle.

–  James Michael Martinin (Film Quarterly, Vol. 21, No. 3 (Spring 1968), pp. 44-46), Francis Mouryn (DVDFr.com) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 31.5.2023