ARABESKI (1966)

Arabesque/Arabesken
Ohjaaja
Stanley Donen
Henkilöt
Gregory Peck, Sophia Loren, Alan Badel
Maa
USA
Tekstitys
svensk text
Kesto
105 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Ikäraja

Technicoloria kansalle! Hyrrän lailla rullaavan viihdekieputuksen mestari Stanley Donen pisti Charadesta tutun Hitchcock-vaihteensa silmään Arabeskissa, joka tempaa Sophia Lorenin ja Gregory Peckin arabialaisen vakoojatarinan rytkeeseen. Henry Mancini tarjoilee dynamiittia ääniraidalla ja Ruotsin arkiston alkuperäinen filmikopio silmäkarkkia kankaalla.

***

Stanley Donen (1924-2019) oli saavuttanut huomattavaa menestystä Gene Kellyn kanssa ohjaamilla musikaaleillaan Ilo irti (1949), Laulavat sadepisarat (1952) ja Kuin paistetta päivän (1955). Maineikkaita Donenin töistä ovat myös Audrey Hepburn -filmatisoinnit, kuten Rakastunut Pariisissa (1957), Charade – vaarallinen peli (1963) sekä Peukalokyydillä vihille (1967). Niin nykyään kuin menneisyydessä jokainen studio jahtaa pitkälti edellisen hittielokuvansa menestystä. Niinpä, kun Charade – vaarallinen peli oli romanttisena komediamysteerinä iskenyt kultasuoneen vuonna 1963 ja ollut tuottoisa Universal Picturesille, kaavalle haluttiin oitis jatkoa. Ohjaaja toivoi Cary Grantin pääosaan myös Arabeskiin (1966), eräänlaiseen Charade – vaarallinen peli -elokuvan jatko-osaan. Käsikirjoitus ei vastannut kuitenkaan Grantin tasoa, mutta tähtinäyttelijän sijaan Donen sai mukaan yleisöä kiinnostavat aikansa todelliset supertähdet Gregory Peckin ja Sophia Lorenin.

Arabeski ei muodostunut aivan odotetuksi hitiksi, mutta kuitenkin tässä ylenpalttisessa, sotkuisen koomisessa vakoilutarinassa riittää silti paljon ihailtavaa. Peck tulkitsee professori David Pollockin roolin, joka työskentelee Oxfordin yliopistossa tutkien muinaisia hieroglyfejä. Pääministeri Lähi-idästä, Hassan Jena (Carl Duering) rekrytoi häntä purkamaan salaisen viestin. Pollock ei tiedä, että hänen edeltäjänsä sai surmansa tämän viestin takia. Pollock tapaa merenkulkumagnaatti Beshraavin (Alan Badel) ja tämän naisystävän Yasmin Azirin (Sophia Loren). Seuraa erinäisiä jännittäviä tilanteita ja Peckin ja Lorenin roolihahmot joutuvat pakomatkalle.

Donenin elokuvan suurin haittapuoli on sen yllä mainittu, sotkuinen käsikirjoitus. Koska Cary Grant ei halunnut olla mukana, käsikirjoitusta yritettiin muokata yhä uudelleen, mikä näkyy lopputuloksessa. Mukana juoneltaan mutkikkaassa kokonaisuudessa on lukuisia ristiriitaisia ideoita ja genrekliseitä. Silti Arabeski on toimivakin, sillä Gregory Peck sekä Sophia Loren tuovat mukaan luontaista viehätystä ja kohottavat tunnelmaa. Ylelliset puitteet ja näyttävät asut tekevät myös osan elokuvasta. Tähdillä on esiintyjinä itsellään vaivatonta magnetismia, mutta sen sijaan dialogi ei tarjoa heidän kaltaisilleen näyttelijöille sijaa suuremmille tulkinnoille. Lopputulos olisi tosin voinut paremmilla vuorosanoilla ja vakuuttavammaksi hiotulla kokonaisuudella olla vielä lähempänä klassista vakoilijaseikkailua.

Toinen erottuva puoli Arabeskissa on Stanley Donenin moitteeton ohjaus visuaalisessa mielessä. Näin ollen Arabeski on myös osin onnistunut elokuva. Ohjaaja saavuttaa innovatiivisen, vaikuttavan tason käyttämissään kamera-ajoissa kuvauspaikoilla. Hänellä on selvästi silmää jokaisen kohtauksen luomiseen ja näin paljastuu hänen taustansa koreografina. Elokuvan tekniset elementit toimivat saumattomasti sekä virheettömästi ja Henry Mancinin soundtrack on osa hienoa kokonaisuutta. Tuottajat ja puvustus ansaitsevat erikoismaininnan, koska heidän ansiostaan jokainen otos ja kuva Arabeskissa näyttää niin upealta. Kaiken kaikkiaan Arabeski on käsikirjoituksellisista puutteistaan huolimatta näyttävä elokuva, jossa on myös loistavat näyttelijäsuoritukset. Lisäksi Donenin teoksella on todellista viihdearvoa, mikä on usein elokuvakokemuksessa tärkeää. Arabeski on näin ollen todella hauskaa ja viihdyttävää katsottavaa.

–  Dillon Gonzalesin (Geek Vibes Nation) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 26.10.2023