KAUNIS JA KAVALA (1968)

Il dolce corpo di Deborah
Ohjaaja
Romolo Guerrieri
Henkilöt
Carroll Baker, Jean Sorel, Ida Galli
Maa
Italia/Ranska
Tekstitys
svensk text
Kesto
95 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
musiikki Nora Orlandi * English version
Ikäraja

Hollywood-tähti Carroll Baker (Nukkevaimo) oli giallo-suuntauksen alkuvaiheen ykkösnimi. Pelinavaus, henkivakuutuksen ympärillä juoniva Kaunis ja kavala on lajin ensimmäisen yleisömenestyksen maineessa. Nora Orlandin musiikki lietsoo paranoiaa puolisävelaskelten voimalla. Säveltäjä lauloi vokaaliosuudet sisarensa Paola Orlandin kanssa.

***

Italian sana giallo tarkoittaa muutakin kuin keltaista. Kulttuuritermi vaihtaa merkitystä asiayhteyden mukaan kuten ranskalainen noir-sukulaisensa. Lähtöruudusta ei ole erimielisyyttä: Mondadori-kustantamon vuodesta 1929 alkaen ilmestyneen Giallo Mondadori -kirjasarjan keltaiset kannet muodostuivat käsitteeksi ja rakensivat kansallista ilmettä dekkaritarinoille ja ylipäänsä jännitykselle. Italialaisen kirjakaupan giallohyllystä voi löytyä Sherlock Holmesia, Agatha Christietä ja monenlaisia uutuuksia. Tavallisen kansalaisen päivä saattaa olla yhtä gialloa, jos hänelle sattuu arvoituksellisia ja jännittäviä tapahtumia.

Oma lukunsa on se, mitä italialaisia elokuvia ulkomaisille kuluttajille on giallona tarjottu. Elokuvailmiön profiili maailmalla keskittyy kauhuun kallistuneisiin, USA:ssa suosittuihin kulttiohjaajiin: Mario Bava, Dario Argento, Lucio Fulci. Giallo-elokuvahistoria sisältää myös muita suuntauksia. 1960-luvun lopun genremaisemissa hiippaili muutama sarjamurhaaja, mutta näkymää hallitsivat Henri-Georges Clouzot’n Pirullisten inspiroimat yläluokkaiset, ”seksikkäät” ihmissuhdekieroilut poptaiteellisella twistillä. Hollywood-tähti Carroll Baker ja ranskalainen Jean Sorel olivat giallon kansainvälisen läpimurtovaiheen keskeiset näyttelijät.

Paramount antoi Bakerille potkut 1966. Saman vuoden joulukuussa hän saapui Roomaan esittämään naispääosaa Marco Ferrerin elokuvassa L’harem. Kesällä 1967 uutisoitiin, että Baker näyttelisi trillerissä ”Honeymoon”. Ohjaajaksi ilmoitettiin Brunello Rondi, joka vieraili samoihin aikoihin Jyväskylän kesä -tapahtumassa kertomassa uudesta italialaisesta elokuvasta. Syystä tai toisesta Rondi vetäytyi hankkeesta, ja Romolo Guerrieri ohjasi Luciano Ercolin tuotannon. Nimi muuttui muotoon Il dolce corpo di Deborah. Deborah (Carroll Baker) ja Marcel (Jean Sorel) ovat rikkaita rakastavaisia lomalla Genevessä. Idylliä varjostaa Marcelin entinen ystävä Philip, joka syyttää Marcelia ex-tyttöystävänsä Susanin itsemurhasta.

Roberto Curtin (Italian Giallo in Film and Television, McFarland 2022) mukaan Guerrieri suhtautui varautuneesti Ernesto Gastaldin käsikirjoitukseen, jossa seksiä käytetään häikäilemättömän manipulaation välineenä, mutta innostui mahdollisuuksista rakentaa tunnelmallista visuaalista ilmaisua jännittävillä kamera-ajoilla. ”Halusin ilmaista itseäni kameran kautta ja tehostaa tarinaa, josta en juuri pitänyt, mutta joka lopulta osoittautui tehokkaaksi.”

587 miljoonaa liiraa kotimarkkinoilla tahkonnut teos oli myös kansainvälisesti kysyttyä tavaraa. Ulkomaiset keulahahmot, kuten goottikauhun Barbara Steele, peplumien Steve Reeves ja italowesternien Clint Eastwood, yhdistävät monia Italian 1960-luvun populaareja lajeja. Carroll Bakerista tuli ikoninen giallotähti, jonka genreura jatkui muun muassa Umberto Lenzin ohjauksissa.

– Lauri Lehtinen 14.3.2024