GODZILLA VS. MECHAGODZILLA (1974)

Gojira tai Mekagojira/Jättihirviöiden kaksintaistelu/Jättvidundrens tvekamp
Ohjaaja
Jun Fukuda
Henkilöt
Masaaki Daimon, Kazuya Aoyama, Akihiko Hirata
Maa
Japani
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
84 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
English version

Japanilaiset Godzilla-elokuvat olivat edenneet pisteeseen, jossa mikään ei enää riittänyt. Franchisen puikkoihin Ishiro Hondan tilalle hypännyt Jun Fukuda latasi sarjan neljännentoista osan täyteen reikäpäistä energiaa ja megalomaanisia innovaatioita, huipentumana klassisen liskohirviön pahantahtoinen robottiversio.

***

Hiroshiman ja Nagasakin katastrofit – ydinpommin kauhu – olivat keskeisenä taustatekijänä amerikkalaisten hirviö- ja katastrofielokuvien vyöryyn 1950-luvulla. Japanilaisten oman hirviöelokuvatuotannon läpimurto tapahtui vuonna 1954: elokuvassa Gojira (eli Godzilla, King of the Monsters) ydinkoe herättää henkiin meren pohjalla miljoona vuotta nukkuneen hirmuliskon, joka kohoaa vedestä ja tuhoaa puolet Tokiosta.

Tämän elokuvan tuotti Toho-yhtiö ohjaajana Ishiro Honda. Näistä kahdesta tuli alan keskeiset nimet Japanissa. Enemmän kuin muualla nämä elokuvat oli Japanissa tarkoitettu lapsille. Honda yritti kehitellä muutamia ihmismäisiä hirviöitä (ydinmutantteja kaikki): kasvi-ihmisen, sieni-ihmisen, vetyihmisen, hyytelöihmisen ja lumi-ihmisen, mutta eläinhirviöt olivat suositumpia. Budjettisyistä japanilaiset hirviöt olivat pääasiassa kumipukuihin sonnustautuneita näyttelijöitä. Suosituimpiin hirviöihin kuuluivat Godzillan ohella lohikäärmemäiset Rodan, Dagora ja Gidrah, jättiläisrapu Ebirah ja jättiläissudenkorento Mothra. Kerran tuhottuina hirviöt eivät tietenkään pysyneet aloillaan, vaan ilmestyivät vahingoittumattomina uusissa elokuvissa jatkamaan toimintaansa. Godzilla käänsi myöhemmissä elokuvissa kelkkansa ensimmäiseen verrattuna: arkkihirviöstä se muuttui kansallissankariksi, joka puolusti Japania itseäänkin pahempia hirviöitä vastaan.

Jun Fukudan ohjaama Jättihirviöiden kaksintaistelu oli Tohon 26. hirviöelokuva. Käsikirjoitus yhdistää myyttisiä aineksia (muinaisen ennustuksen tarumaisesta hirviöstä joka on tuhoava maan) moderniin science fictioniin (vieraat avaruudesta). Jälleen henkiin herätetty Godzilla hyökkää ensin selittämättömästi vanhan liittolaisensa Anguiruksen kimppuun ja saa yllättäen vastaansa toisen Godzillan. Osoittautuu, että vastassa on tuhoutumattomasta avaruustitaniumista valmistettu Mechagodzilla, jota avaruudesta tulleet vieraat hyökkääjät kontrolloivat. Juoni eriparisine aineksineen on varsin sekavasti käsitelty, mutta Mechagodzilla on kiehtova tuttavuus, viehättävän pirullinen robotti, ja hänen yhteenottonsa Godzillan kanssa on kohokohta, joka nostaa elokuvan ohi latteimman tehtailun.

– Antti Alasen (Musta peili, 1985) ja Tony Raynsin (Monthly Film Bulletin, June 1977) mukaan