NÄYTTELIJÄN KOSTO (1963)

Yukinojo henge
Ohjaaja
Kon Ichikawa
Henkilöt
Kazuo Hasegawa, Fujiko Yamamoto, Ayako Wakao
Maa
Japani
Tekstitys
English subtitles
Ikäraja
K16
Kesto
113 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
yhteistyössä Helsinki Cine Aasia -festivaalin kanssa

Kabukinäyttelijä lähtee kostamaan isänsä tuhonneille suvuille. Koston välineeksi hän valitsee yhden suvun tyttären, joka on ihastunut häneen. Kon Ichikawa käyttää taitavasti Daiei-scopen korostamia kabukilavasteita tarinan kulussa. Kaksoisroolin kabukinäyttelijänä ja vekkulina varkaana tekevä Kazuo Hasegawa aloitti itse uransa kabukin oyama- eli naisroolien tekijänä.

***

Japanilaisohjaaja Kon Ichikawa (1915–2008) tunnetaan erityisesti pasifistisista elokuvistaan Burmalainen harppu (1956) ja Tulia tasangolla (1959) sekä Tokion olympiakisojen virallisesta elokuvasta Tokyo Orimpikko (1965). Ichikawan Näyttelijän kosto (1963) on itse asiassa uusintafilmatisointi Teinosuké Kinugasan samannimisestä elokuvasta vuodelta 1935. Ohjaaja korosti tätä seikkaa antamalla elokuvansa pääosan elokuvatyön todelliselle veteraanille, peräti kolmannessa sadannessa elokuvaroolissaan näytelleelle Kazuo Hasegawalle.

Hasegawalla on molemmissa elokuvissa kaksoisrooli sekä kabukiteatterin naisosien (onngata) näyttelijänä että pikkurikollisena. Näyttelijän koston tarinassa, joka ei suinkaan välttämättä ole elokuvan pääasia, päähenkilö kostaa isänsä itsemurhan sille kolmikolle, joka isän tähän epätoivoiseen tekoon ajoi.

Visuaalisesti CinemaScopen formaattiin kuvattu, etäännyttämistä tavoittelevien pitkien kohtausten elokuva on kokemus. Ichikawa on erinomaisen tyylittelevä ohjaaja, joka vie tämän paitsi ilmaisuun, myös lavasteisiin, joiden luonteesta katsoja on koko ajan tietoinen. Niissä rikkoutuvat toden ja kuvitellun rajat. TV-arvostelussaan 1989 Tarmo Poussu löysi elokuvalle sukulaisuutta Brechtiltä (etäännytys) ja Kurosawan myöhäistuotantoon (tyylittely). Kriitikon mukaan Näyttelijän koston ”hedelmöittävä vaikutus japanilaisen elokuvan modernismiin on ollut korvaamaton”.

Elokuvassa esiintyvä kertoja Tokugawa Musei on japanilaisen mykän elokuvan ajan kuuluisin benshi, suomeksi kinokertoja. Elokuvan käsikirjoittaja Natto Wado oli ohjaaja Ken Ichikawan vaimo ja monien hänen elokuviensa työpari. Musiikissa Tamekichi Mochizuki ja Masao Uagi laajensivat maailmaa japanilaisesta perinnemusiikista Hollywoodin jousien ja cocktailkutsujen jazzin pariin.

– Jari Sedergren 2020

 

Yhteistyössä: