TANSSIVA HOLLYWOOD (1985)


Ihmemaa Ozissa Peltimiestä näytelleen Jack Haleyn poika Jack Haley Jr. oli Hollywoodin lähimenneisyyttä luodanneiden kompilaatioelokuvien mestari. Tanssiva Hollywood luo Edisonin ajoista Michael Jacksoniin ulottuvan katsauksen valkokangastanssin huippuhetkiin. Kokoomaelokuva sisältää muun muassa leuat auki loksauttavan, aikoinaan poissaksitun Variksenpelättimen tanssin Ozista!
***
Elokuvaan kootut tanssinumerot:
- I) Varhaiset musikaalit & Busby Berkeley (esittelijänä Gene Kelly)
”Masquarade Ball Sequence” (katkelma mykkäelokuvasta So This is Paris / Sellaista on Pariisissa, 1926)
”Lady Luck” (The Show of Shows, John G. Adolfi, 1929)
”We’ll Dance Until The Dawn” (Flying High, 1931)
”42nd Street”, Ruby Keeler (42nd Street / 42. katu, 1933)
”The Shadow Waltz” (Gold Diggers of 1933 / Kultakalat, 1933)
”I Only Have Eyes for You” (Dames / Ne naiset! Ne naiset!, 1934)
”Dames” (Dames / Ne naiset! Ne naiset!, 1934)
”Lullaby of Broadway” (Gold Diggers of 1935 / Kultakalat 1935, 1935)
”Great Day Here”, Sammy Davis Jr. (Rufus Jones for President, 1933)
- II) Yksilöt (esittelijänä Sammy Davis Jr.)
”I Won’t Dance”, Fred Astaire (Roberta, 1935)
”Night and Day”, Fred Astaire & Ginger Rogers (The Gay Divorcee / Continental – hupainen avioero, 1934)
”Pick Yourself Up” (Swing Time / Hääkarkuri, 1936)
”Organ Grinder’s Swing”, Shirley Temple & Bill Robinson (The Littlest Rebel / Pieni kapinoitsija, 1935)
”Swanee River”, Bill Robinson (King for a Day, 1934)
”Broadway Rhytm”, Eleanor Powell (Broadway Melody of 1936 / Rakkauden sävel, 1936)
”Hola E Pae”, Eleanor Powell (Honolulu, 1939)
”Down Argentine Way”, The Nicholas Brothers (Down Argentine Way / Tanssi Senorita, 1940)
”On the Atchison, Topeka and the Santa Fe”, Ray Bolger (The Harvey Girls / Juna kulkee länteen, 1946)
”If I Only Had a Brain”, Ray Bolger (poistettu jakso elokuvasta The Wizard of Oz / Ihmemaa Oz, 1939)
”Le corsaire”, Mihail Baryšnikov (The Turning Point / Käännekohta, 1977)
III) Baletti (esittelijänä Mihail Baryšnikov)
”Orange Blossom Time”, Albertina Rasch Dancers (The Hollywood Revue of 1929 / Hollywood revue 1930, 1929)
”Serpentine Dance”, Loie Fuller (Loie Fuller, 1901)
”Serpentine Dance”, Annabelle Moore (Annabelle Serpentine Dance, 1895)
uutiskatkelma ainoasta Isadora Duncanin filmille tallentuneesta tanssista (1927)
”La muette de Portici”, Anna Pavlova (The Dumb Girl of Portici, 1916)
”La Princesse Zenobia Ballet”, Vera Zorina & Eddie Albert (On Your Toes / Zorina tanssii, 1939)
”The Ballet of the Red Shoes”, Moira Shearer (Red Shoes / Punaiset kengät, 1948)
”Don Quixote”, Tamara Toumanova (Tonight We Sing / Jumalten suosikkeja, 1953)
”The Carousel Waltz”, Jacques d’Amboise & The New York City Ballet (Carousel / Karuselli, 1956)
”Le corsaire”, Rudolf Nurejev & Margot Fonteyn (An Evening with the Royal Ballet / Suuri baletti-ilta, 1963)
- IV) MGM (esittelijänä Ray Bolger)
”I Left My Hat in Haiti”, Fred Astaire & Jane Powell (Royal Wedding / Kuninkaalliset häät, 1951)
”Moses Supposes”, Gene Kelly & Donald O’Connor (Singin’ in the Rain / Laulavat sadepisarat, 1952)
”Thinking of You”, Fred Astaire & Vera-Ellen (Three Little Words / Kolme pientä sanaa, 1950)
”Sindbad the Sailor”, Gene Kelly & Carol Haney (Invitation to the Dance / Tanssiinkutsu, 1956)
”A Shine on Your Shoes”, Fred Astaire & Leroy Daniels (The Band Wagon / Iskelmäkaruselli, 1953)
”We’re Civilians Now”, Gene Kelly, Dan Daily & Michael Kidd (It’s Always Fair Weather / Kuin paistetta päivän, 1955)
- V) Broadwaylta elokuvaksi (esittelijänä Liza Minnelli)
”Give My Regards to Broadway”, James Cagney (Yankee Doodle Dandy, 1942)
”Tom, Dick or Harry”, Ann Miller, Tommy Rall, Bob Fosse & Babby Van (Kiss Me Kate / Anna suukko äkäpussi, 1953)
”Out of My Dreams”, James Mitchell & Bambi Linn (Oklahoma!, 1955)
”There’s Gotta Be Something Better Than This”, Shirley MacLaine, Chita Rivera & Paula Kelly (Sweet Charity, 1969)
”The Red Blues”, Cyd Charisse (Silk Stockings / Silkkisukat, 1957)
”Cool” (West Side Story, 1961)
- VI) Nykyaika (esittelijänä Gene Kelly)
”You Should Be Dancing”, John Travolta (Saturday Night Fever / Lauantai-illan huumaa, 1977)
”Fame” (Fame, 1980)
”What a Feeling”, Marine Jahan [Jennifer Bealsin sijaistanssija] (Flashdance, 1984)
”Beat It”, Michael Jackson (musiikkivideo, 1982)
Lisäksi useita kymmeniä lyhyempiä katkelmia eri elokuvista, joita käytetään mm. alku- ja lopputekstimontaašien taustalla.
Ihmemaa Ozissa Peltimiestä näytelleen Jack Haleyn poika Jack Haley Jr. (1933–2001) oli – niinikään nykyään jo paljolti unohdetun ja ylenkatsotun Robert Youngsonin ohella – Hollywoodin historiasta ammentaneen kompilaatioelokuvan mestari. Youngson keskittyi mykkäkomedioihin (mm. The Golden Age of Comedy / Komedian kulta-aika, When Comedy Was King / Kun nauru oli valttia) ja Haley myöhempään Hollywoodiin (tv-sarjat Hollywood and the Stars, That’s Hollywood) sekä musikaaleihin. Kokoomakimaroiden perusfunktiona oli tarjota nostalgiatrippejä eilispäivän kadotettuun aikakauteen. Myöhemmissä televisioesityksissä niistä tuli nuorempien sukupolvien porttihuume mykkäelokuvan sekä musikaalien taikamaailmaan – ympäristössä, jossa originaalituotteita oli kovin niukalti nähtävillä. 2000-luvun restaurointien, kotitallenteiden ja verkkotarjonnan pilalle hemmottelemalle sekä – monesti falskia ja luuloteltua – alkuperäisyyttä palvovalle katsojakunnalle Haleyn ja Youngsonin luomukset ovat ymmärrettävistä syistä etäisempiä.
Haleyn suitsutetuin elokuva That’s Entertainment! (Viihteen kulta-aika, 1974) oli haikeansuloinen kiertoajelu autioituneilla MGM:n studioilla ja sen kuuluisimpien musikaalinumeroiden parissa. Gene Kelly ohjasi jatko-osan That’s Entertainment, Part II (Hollywood, Hollywood, 1976) ilakoivalla otteella ilman nostalgian painolastia. Myöhemmin Kelly oli mukana tuottamassa Haleyn kunnianhimoisinta kompilaatioelokuvaa That’s Dancing! (Tanssiva Hollywood, 1985), jonka tavoitteena oli tehdä läpileikkaus koko amerikkalaisen valkokangastanssin historiasta studio- ja genrerajoista piittaamatta, baletista diskoon. Projekti osoittautui erittäin vaikeaksi, sillä likimainkaan kaikkien mukaan valittujen musikaalien oikeuksienomistajat eivät halunneet luovuttaa niitä Haleyn käyttöön. Kunkin katkelman kohdalla asiaan kuului myös alkuperäisnegatiivien tai mahdollisimman korkealaatuisen filmimateriaalin metsästys, ja tuottaja David Niven Jr. kuvailikin tuotantoa ”työläämmäksi kuin yhdenkään tekemäni näytelmäelokuvan.”
Tanssiva Hollywood sotkee suohon kaikki kolme That’s Entertainment! -elokuvaa niin monipuolisuutensa kuin silkan historiallisen kiinnostavuutensakin puolesta. Herkeämätön montaaši käynnistyy ihmiskunnan ja -rytmin alkuhämäristä, huiskien jo alkutekstien aikana yli 1900-luvun ja laskeutuen suurkaupunkigheton kentän laidalle, jossa Kelly ihailee nykypäivän breikkareita. 1930–50-lukujen Hollywood-standardien ylivaltaa tasapainottaa ihailtavasti Mihail Baryšnikovin isännöimä balettisekvenssi. Aikalaisarviot suhtautuivat penseästi elokuvan päättäviin, tuoreempien tähtien ja hittimusikaalien esityksiin – mutta kuluneet neljä vuosikymmentä ovat osoittaneet nämäkin kestäviksi näyiksi, Travoltasta Jacksoniin.
– Petteri Kalliomäki 1.7.2022