MULAN (1998)

Ohjaaja
Barry Cook, Tony Bancroft
Maa
USA/Australia
Kesto
89 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
14.10. näytöksessä alkup. englanninkielinen versio (suom. tekstit/svensk text), 22.10. näytöksessä suomenkielinen versio
Ikäraja

Rajoja ylitetään Mulanissa monella tasolla: naisesta mieheksi, noviisista soturiksi, lapsesta aikuiseksi ja Kiinan muurin puolelta toiselle. Kiinalaisesta tarustosta ammentava seikkailuelokuva on poikkeuksellinen Disney-kaanonissa feministisen tematiikan ansiosta ja raivaa yhä tietä tuleville sankarittarille rummut päristen ja sapeli kädessä.

***

Kiinassa suosittu Hua Mulanin, Rouva Kenraalin legenda on syntynyt reilut tuhat vuotta sitten pohjoisen dynastian aikana (vv. 450-589). Pohjois-Kiinassa aikakautta leimasivat taistelut nomadiheimoja vastaan. Anonyymin naisrunoilijan runoon perustuva tarina kertoo legendaarisesta sankarittaresta, joka liittyy armeijaan isänsä puolesta, ansioituu taistelussa kaania vastaan ja palaa kotiin juhlittuna voittajana. Vasta kotikylässä hänen monivuotiset taistelutoverinsa yllättävät, kun Mulan paljastaa olevansa nainen.

Tarina on sukupolvien ajan viehättänyt kiinalaisia ja sitä on kerrottu yhä uudelleen. Ming-dynastian aikana Mulanista tehtiin kirja, ja 1920-luvulta 90-luvulle mennessä aihetta on käsitelty useaan otteeseen valkokankaalla, niin Hongkongissa kuin Shanghaissakin. Emansipaatiota henkivä tarina on ymmärrettävästi innostanut vuosikymmenten ajan kiinalaistyttöjä.

Disneyn tulkinta noudattelee alkuperäistä tarinaa. Lapsiyleisölle suunnattuna tarinaa on väritetty gageilla ja koomisilla sivuhahmoilla. Hunni Attilan uhatessa Kiinaa astuu nuori Mulan sotaväkeen isänsä sijaan ja menestyy tehtävässään rohkeutensa ja nokkeluutensa avulla. Matkansa opastajaksi hän saa pienenlaiseksi jääneen lohikäärme Mushun (alkuperäisäänenä Eddie Murphy), joka on varsin mainio koominen sivuhahmo one-linereineen.

Naiset ovat elokuvissa pukeutuneet miehiksi kautta aikojen ja myös sotineet miesten vaatteissa. Mulanissa gender blender -teema vie kuitenkin kiinalaisen oopperan juurille, missä ristiinpukeutuminen on aina kuulunut asiaan – paitsi näytelmien teemana ja väärinkäsitysten aiheuttajana, myös siinä, että oopperan näyttelijät perinteisesti olivat miehiä. Teema jatkuu Mulanin naamioituessa sotilaskavereittensa kanssa geishoiksi, ja vaikka miesten ristiinpukeutumista käsitellään farssin keinoin, Mulanin naamioituminen geishaksi voidaan nähdä eräänlaisena metakuvana naiseuden ristiriidasta ylipäätään.

Mulan on niitä harvoja länsimaisia animaatioita, joissa tyttö on toiminnallinen sankari. Elokuvan naiskuva poikkeaa perinteisestä Disney-kerronnasta piristävästi. Sen tyttösankari ei ole avuton tai barbimaisesti muotoiltu kuten Pocahontas ja Arial. Mulan on tyttö, joka epäonnistuu perinteisissä kiinalaisneidon tehtävissä, mutta jolta miesroolinkaan näytteleminen ei suju ongelmitta. Parhaimmillaan hän on silloin, kun hän on piittaamatta yhteiskunnallisten käyttäytymisnormien perinteistä ja odotuksista.

Käsikirjoituksen takaa löytyy rautainen joukko alan ammattilaisia, kuten Rita Hsiao (Toy Story 2), Christopher Sanders (Kaunotar ja hirviö, Leijonakuningas, Lilo & Stitch), Philip LaZebnik (Pocahontas, Egyptin prinssi).

– Kirsi Raitaranta 16.2.2003