THE RIVER (1997)

He liu
Ohjaaja
Tsai Ming-Liang
Henkilöt
Lee Kang-sheng, Miao Tien, Lu Hsiao-ling
Maa
Taiwan
Tekstitys
English subtitles
Kesto
115 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Ikäraja

Tsai laajentaa jo ensimmäisessä elokuvassaan läsnäollutta pilaantuneen veden metaforaa, kun Hsiao-Kangille tulee selittämättömiä kipuja tämän uitua saastuneessa joessa. Äiti lainaa Hsiao-Kangille kipuja varten jopa hieromasauvaansa, mutta perhe ei yrityksistä huolimatta pysty auttamaan poikaansa tässä Berliinin hopeisen karhun voittaneessa elokuvassa.

***

Tsai Ming-liang onnistuu elokuvissaan välittämään päähenkilöiden tuskan katsojiin, heidän kärsimyksensä on myös meidän kärsimystämme. Eläköön rakkaus -elokuvassa (1994) ostoksilla oleva päähenkilö katsoo päänsä yläpuolella olevaan peiliin. Tässä hetkellisessä heijastumassa, jossa hänen tyhjät silmänsä kohtaavat katsojan, hänen emotionaalinen tyhjyytensä siirtyy meihin. Päähenkilö Hsiao-Kangina on jälleen Lee Kang-Sheng, Tsain luottonäyttelijä aina hänen ensimmäisestä pitkästä elokuvastaan Rebels of the Neon God (1992) lähtien. Tsain mieltymyksen ranskan uuteen aaltoon on tunnettua ja Lee Kang-Sheng onkin houkuttelevaa nähdä Truffautin Antoine Doneilin kaltaisena hahmona.

Elokuvan alussa päähenkilö Hsiao-Kang ajaa Taipeissa moottoripyörällään joen varteen, jossa kuvataan elokuvaa. Ohjaaja (itseään näyttelevä Ann Hui) ei ole tyytyväinen nukkeen. jonka pitäisi esittää vedessä kelluvaa ruumista. Hsiao-Kang värvätään esittämään hukkunutta likaiseen veteen. Kohtaus sujuu hyvin, mutta jonkin ajan kuluttua Hsiao-Kangin niskaan iskee kova kipu, jolle haetaan parannusta koko loppuelokuvan ajan. Hsiao-Kang asuu isänsä ja äitinsä kanssa, mutta Tsaille tyypilliseen tapaan he eivät kommunikoi lainkaan keskenään mitä piinalliset yhteiset ruokailuhetket korostavat.. Perhettä pitää yhdessä enää heidän asuntonsa yhteinen tila. Äidillä on rakastaja, joka myy pornovideoita ja isä (Miao Tien myös Tsain vakionäyttelijöitä) hakee puolestaan itselleen miesseuraa kaupungin höyrysaunoista. Vesi on Tsain tuotannossa itsepintaisesti toistuva elementti. River-elokuvan tapahtumat saavat alkunsa joesta ja vesi pyrkii valtaamaan myös talon, jossa Hsiao-Kangin perhe asuu. Luonnollisesti myös isän, ja lopulta myös Hsiao-Kangin käyttämät saunat ovat veden hallitsemia ympäristöjä.

Haastattelussa Tsai on kuvannut tuntojaan Riveria tehdessään. ”Olen aina halunnut luodata syvemmälle ihmisyyden juurille. Kuvatessani River-elokuvaa muistutin jatkuvasti itseäni tunkeutumaan syvemmälle ja pimeämmälle alueelle itseämme. Emme aina elä onnellisina elämäämme loppuun asti. Materialismi nostattaa inhimillisen ahneuden uskomattomiin mittoihin. Meillä on kaikki mitä ikinä olemme halunneet mutta silti takaraivoissamme on aina jotain mikä estää meitä olemasta onnellisia.”

Tsai ei anna paljoakaan viitteitä Hsiao-Kangin niskakivun syistä ja merkityksestä. On kuitenkin houkuttelevaa tulkita se ympäröivän kulttuurin sairauksien metaforisena ilmentymänä, ennen kaikkea viitteenä yhteiskunnan mikrokosmoksena näyttäytyvän ydinperheen romahduksesta. Tsai ei kuitenkaan anna katsojalle mahdollista abstraktioiden ja symbolismin tuomaan etäisyyteen: Hsiao-Kangin niskakipu on meitä piinaavan lähellä. Tsain kamera on kuin naturalistin kynä – kuten Flaubertin tai Zolan – joka tarkkailee lähes kliinisesti kehoa, kasvoja ja ulkoista käyttäytymistä pyrkiessään selittämään inhimillistä kokemusta.

– Philip Cheah, Cinemaya, Win 1996-97 sekä Hughes, Tsai Ming-Liang (Senses of Cinema -verkkojulkaisu) ja muiden lähteiden pohjalta Pasi Nyyssönen 5.4.2007