TABU (2000)

Gohatto
Ohjaaja
Nagisa Ôshima
Henkilöt
Beat Takeshi, Ryûhei Matsuda, Shinji Takeda
Maa
Japani/Ranska/Iso-Britannia
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
100 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
Ryôtarô Shiban romaanista * musiikki Ryuichi Sakamoto
Ikäraja

Samuraisoturien eliittijoukon nuori tulokas herättää kollegoissaan kiellettyjä tunteita. Nagisa Ôshiman viimeinen elokuva on Merry Christmas, Mr. Lawrencen tavoin suggestiivista vaiettujen asioiden historiaa. Toimiva yhteistyö Takeshi Kitanon ja säveltäjä Ryuichi Sakamoton kanssa jatkui. ”Ilmiselvä mestariohjaajan teos, jossa on valtaisaa outoutta ja charmia”, The Guardianin Peter Bradshaw luonnehti.

***

Nagisa Oshima on sijoittanut Tabu-elokuvansa keskeiseen ajanjaksoon Japanin historiassa. Tabu alkaa vuodesta 1865 ja päättyy seuraavana keväänä kirsikkapuiden kukkiessa. Muutamaa vuotta aikaisemmin Japanin pitkä eristäytyneisyys oli päättynyt kommodori Perryn sotalaivojen saapumiseen ja maa pyrittiin avaamaan mm. ulkomaankaupalle. Vanhat valtarakenteet murtuivat – Edo eli Togukawa-shogunaatin -kausi päättyi 1867 – ja uusia syntyi. Voimattomaksi osoittautuvaa Togukawa-shogunaattia pyrittiin pönkittämään 1863 Kiotoon luodulla shinsen-miliisillä (shinsen gumi), jonka värväystilaisuudesta Oshiman elokuva alkaa. Shinsen-miliisiin oli tulijoita, isännättömiä samuraita ja muita miekanheiluttajia, joiden kurissa pitämisessä oli ollut vaikeuksia. Tämän vuoksi hakijoiden taustoja pyrittiin selvittämään tarkasti. 16-vuotias Sozaboro vakuuttaa valitsijat paitsi taidoillaan myös sukupuullaan, josta löytyy samuraijälkeläisiä. Historiallisen tilanteen näkökulmasta on merkittävämpää on kuitenkin Sozaburon sosiaalinen asema. Hän on syntynyt perinteisesti Togukawa-kaudella alimpana olleeseen kauppiasluokkaan, jonka merkitys oli vahvasti muuttumassa Japanin alkaneen modernisoitumisen myötä.

Poliittisen, taloudellisen ja kulttuurisen muutoksen Oshima yhdistää seksuaaliseen valtaan, kuten monissa aikaisemmissakin elokuvissaan. Sozaburon hahmo on silmiinpistävän feminiininen, eikä hänen kauneutensa jää muilta shinsen-samurailta huomaamatta. Sozaburon seksuaalinen vetovoima tenhoaa niin rivisotureihin kuin upseeristoon ja koettelee äärimmäisen tiukkan samuraikurin ja käyttäytymissäännöstön rajoja.

Tabu perustuu suositun historillisten romaanien tekijän Ryotaro Shiban (1923-96) kahteen tarinaan. Myös niihin sisältyy Sozaburon hahmon homoeroottinen piirre, mutta se käsitellään enemmänkin historiallisena faktana. Elokuvassaan Oshima korottaa seksuaalisuuden kumoukselliseksi voimaksi, joka ravistelee suljetun miesyhteisön perusrakenteita. Vastaavaa lähestymistapaa armeijan, sosiaalisten instituutioiden ja kansakuntien valtarakenteiden tarkasteluun Oshima käytti Aistien valtakunnassa (Ai no corrida, 1976) ja selkeämmin Merry Christmas, Mr. Lawrence -elokuvassa (1983). Jälkimmäisessä japanilainen kapteeni Yonoi ei voi vastustaa amerikkalaisen sotavangin majuri Cellarsin (David Bowie) viehätysvoimaa. Mr Lawrencen keskeisessä kohtauksessa Cellars suutelee julkisesti japanilaista upseeria tämän valmistautuessa teloitukseen. Emotionaalinen järkytys saa Yonoin pyörtymään. Valtasuhteet kääntyvät hetkeksi päälalelleen. Myös Tabuun sisältyy kaksi merkittävää teloituskohtausta ja vielä enemmän symbolista arvoa sisältävä kirsikkapuun ”teloitus”, joka heijastaa samurai-ajan loppumista.

– Pasi Nyyssönen 23.4.2008. Taustalähteenä Yasuhara, ”Nagisa Oshima’s Vast Historical Project and the Theme of Homoeroticism in Taboo”, Literature/Film Quaterly Vol.35, No 1, 2007.