Archives

W.R.: ORGANISMIN MYSTEERIT

Maansa tärkein elokuvantekijä Dušan Makavejev sai käytännössä potkut Jugoslaviasta tehtyään tämän puolidokumentaarisen satiirin, joka tarkastelee marxilaisuuden ja seksuaalisen vapautumisen yhteyksiä itävaltalaisen psykoanalyytikon Wilhelm Reichin teorioiden hengessä. Elokuvan nimi on tarkoitettu väärinluettavaksi.

WE ARE AS GODS

Stewart Brand on kirjailija ja futuristi, jonka DIY-julkaisua The Whole Earth Catalogue Steve Jobs on nimittänyt ”Googleksi ennen Googlea”. Henkilödokumentti esittelee monipuolisen ajattelijan, jonka kiinnostuksenkohteet ovat vaihdelleet LSD:stä bioteknologiaan ja ympäristönsuojeluun. Soundtrackin säveltänyt Brian Eno on Brandin ystävä, ja häntä myös haastateltiin elokuvaa varten.

WOODSTOCK – 3 PÄIVÄÄ RAUHAA, RAKKAUTTA, MUSIIKKIA

“Woodstock was fuckin’ nothing compared to Midnight Sun Film Festival” (Pennebaker). On silti useita syitä esittää Michael Wadleighin kuuluisa dokumentti (alkuperäisversiona): kauttaaltaan kovan esiintyjäkatraan ansiosta, vertailtavaksi Monterey Popin kanssa, ja Thelma Schoonmakerin Oscar-ehdokkuudellakin muistetun leikkaustyön vuoksi.

ZEPPELIN – ILMOJEN JÄTTILÄINEN

Pasifismi sikseen – mitä olisikaan kesä ilman kunnon Technicolor- ja CinemaScope-mättöä jommastakummasta maailmansodasta? Michael York ja Elke Sommer näyttelevät pääosia leimuavassa toimintaseikkailussa, jossa Saksan armeija valjastaa Zeppelin-ilmalaivan erikoiskomennukselle Skotlantiin. Tehtävänä on – varastaa Magna Carta salaisesta kätköpaikasta!

UHKA

Ruotsalaisen kansankodin leppymätön arvostelija Stefan Jarl on kuuluisa erityisesti Mods-dokumenttitrilogiastaan. Mutta hän on tunnettu myös luonnon eri ilmiöiden puhuttelevana kuvaajana. 24.4.1986 Jarl oli tekemässä fiktiota poronhoitajien Lapissa, kun hänen oli tartuttava dokumentoimaan aivan toista aihetta: Tshernobylin ydinräjähdyksen kriittisiä vaikutuksia alueelle.

UPPERSEVEN – UHKAAJA

Upperseven on huimapäinen valepukuekspertti, joka tekeytyy vapaan maailman vihollisiksi itse valmistamiensa kasvonaamioiden avulla. Pakkaa sekoittaa se, että vastapuolen palveluksessa on hänen oma kaksoisolentonsa! Alberto De Martinon ohjauksessa genreen elimellisesti liittyvät identiteetti- ja doppelgängerleikit kohoavat metakierroksille.

VALOKUVAMALLI

Menestyksistään huolimatta Demy joutui työskentelemään paljon ”maanpaossa” ulkomailla. Hänen ainoa Hollywood-ohjauksensa on runollinen kamarielokuva vuorokaudesta kahden ihmisen elämässä: Vietnamin sotaan kutsun saanut arkkitehtinuorukainen ihastuu epätoivoisesti ranskalaiseen valokuvamalliin (Anouk Aimeé).

SOTILASPOIKA

Käsikirjoittajamestari Dalton Trumbon ainoaksi jäänyt ohjaustyö kertoo suunsa, korvansa, silmänsä sekä kaikki raajansa menettäneestä ensimmäisen maailmansodan invalidista. Elokuva oli dynamiittia Vietnamin sodan Yhdysvalloissa, aivan kuten Trumbon itsensä kirjoittama alkuperäisromaani ilmestymisvuotensa 1939 maailmantilanteessa.

SUUKKO TYTÖILLE JA HENKI POIS

Maailmanloppu alkaa Riosta, kun aurinkorantojen varjoon piiloutunut miljonääri päättää steriloida maan kansat avaruusteknologiaa apunaan käyttäen. Quentin Tarantinon genresuosikikseen mainitseman elokuvan kovin täky on kolohammaskoomikko Terry-Thomasin kuljettama, lievästi sanoen erikoisvarusteltu Rolls-Royce.

TAPPAJAT – ELÄTTEKÖ IKUISESTI?

Saksalaisten ”Komisario X” -dekkariromaanien poliisit Joe Walker ja Tom Rowland löysivät rennon agenttityylin italo-ohjaaja Gianfranco Parolinin käynnistämässä suositussa elokuvasarjassa. Kolmas osa vie Singaporeen tuhoisan laserfiltterin jäljille. Hautaustoimistosta alkava pulp-ilotulitus on suoraa sukua ohjaajan kulttiwesterneille, Sartanalle ja Sabatalle.