Archives

THE SPRAWL (PROPAGANDA ABOUT PROPAGANDA)

Metahavenin The Sprawl kartoittaa internet-ajan totuuden ja valheen maisemaa. Elokuvaesityksen aluksi internet-kriitikko Geert Lovink alustaa nettiajan melankoliasta. Kaksi tuntematonta miestä käy puhelinkeskustelua osallistumisestaan Itä-Ukrainan sotilasoperaatioihin samalla kun näemme kuvia kaoottisesta harhailusta öisessä metsässä. Lentokone ylittää kuun valaiseman taivaan, ääni lausuu Anna Ahmatovan runoa ja nainen tuijottaa hämärässä tietokonenäytön peiliin. Sitten hän kääntyy katsomaan meitä. The […]

THE REALM

Espanjalainen paikallispoliitikko Manuel López Vidal on nouseva tähti. Huolitellusta ja eteenpäin pyrkivästä Manuelista on tarkoitus tulla alueen mahtimiehen manttelinperijä, mutta Manuelin tie tähtiin katkeaa äkisti, kun julkisuuteen tulee tieto korruptioskandaalista, johon hän on sekaantunut. Paljastuksia tulee lisää, ja Manuelin puolue (jota elokuvassa ei missään vaiheessa nimetä tai sijoiteta poliittiselle kentälle) alkaa pyrkiä eroon ”mustista lampaista”. […]

GOD EXISTS, HER NAME IS PETRUNYA

Petrunya, 32 vuotta, on työtön ja asuu vanhempiensa luona Štipissä, Pohjois-Makedoniassa. Työhaastattelu menee pieleen, ja palatessaan kotiin hän joutuu keskelle uskonnollista kulkuetta. Vanhan perinteen mukaan pappi heittää jokeen ristin. Kylän nuoret sukeltavat perään. Ristin löytävälle luvataan palkkioksi onnea ja vaurautta vuodeksi. Myös Petrunya hyppää hetken mielijohteesta veteen – ja nappaa ristin! Voitosta ei ole epäilystäkään, […]

COLD CASE HAMMARSKJÖLD

Kun YK:n pääsihteeri Dag Hammarskjöld kuoli lento-onnettomuudessa nykyisen Sambian alueella vuonna 1961, YK:n tutkimuksissa ei pystytty sulkemaan pois tahallisen sabotaasin mahdollisuutta. Hammarskjöldillä oli vihollisia, sillä hän oli koettanut estää länsimaita lisäämästä vaikutusvaltaansa Afrikassa, missä entiset siirtomaat olivat saaneet itsenäisyyden. Lennollaan hän oli matkalla tapaamaan Moïse Tshombea, joka johti kapinoivaa, Kongosta juuri itsenäiseksi julistautunutta Katangan maakuntaa. […]

LE FILM D’ART

Pathé-yhtiön suojatin, Le Film d’Art (1908–1911) -elokuvayhtiön ideologiana oli kohottaa elokuva muiden taiteenlajien kanssa samalle tasolle. Pitkillä kokokuvilla kerrottuihin elokuviin ammennettiin aiheita vakavasti otettavista lähteistä. Sarjassa nähdään historiallista draamaa ja Raamatun kertomuksia, mutta myös ranskalaisen komiikan kuningas Max Linder.

PIKKU NAISIA

Lukuisista Pikku naisia -filmatisoinneista hurmaavin on Gillian Armstrongin ohjaus vuodelta 1994. Se herättää henkiin romaanin lämmön ja haikeuden tuoden Marchin sisarusten tarinaan feministisen näkökulman. Kaikki on kohdallaan lavastuksesta musiikkiin ja näyttelijät erinomaisia, keskiössä Winona Ryderin rakastettava Jo.

BROOKLYN

Brooklyniin muuttava irlantilaissiirtolainen rakastuu italialaiseen putkimieheen. Pariskunnan tunteet joutuvat kuitenkin koetukselle, kun Eilis (Ronan) joutuu palaamaan kotimaahansa ja herättää arvostetun paikallisperheen pojan huomion. Loistavien näyttelijäsuoritusten tahdittama elokuva tavoittaa erinomaisesti Colm Tóibínin alkuperäisteoksen hienoeleisen koskettavuuden. Elokuvan alustaa kirjailija ja Helsingin Sanomien toimittaja Satu Vasantola. Huom! Muuttunut esitysaika ja -päivä.

MURROSIÄSSÄ

Colette piti elokuvaa mestariteoksena hienovaraisen ohjauksen ja tyttökuvauksen takia. Yhtäläisyydet tämän suosittuun Claudine-sarjaan ovat ilmeisiä: molemmissa on sekä lesbo- että sisäoppilaitosteemoja. Colette suostui tekemään elokuvaan tekstityksen vasta nähtyään sen laadun. Tällä oli merkittävä vaikutus elokuvan suosioon Ranskassa.

OSVOBOZHDENIJE – VAPAUTUS OSA KAKSI: SUURI LÄPIMURTO

Kun liittoutuneet ovat saapuneet Sisiliaan, Italian kuningas Viktor Emmanuel III määrää Mussolinin pidätettäväksi. Puolalaiset vastarintajoukot taistelevat saksalalaisia vastaan, liittoutuneiden johtajat tapaavat Teheranissa ja puna-armeija vapauttaa Kiovan. Huom! Yhteislipulla pääset kaikkiin Vapautus-sarjan näytöksiin. Yhteislippu maksaa 25 €, yksittäiset liput ilman yhteislippua normaalihinnan 7,50 € / 6 € klubikortilla.

LOLA

Fassbinder lainaa Lola-elokuvan tarinan varsin suoraan Josef von Stenrbergin Sinisestä enkelistä. Kabaree-laulaja käyttää vietteleviä avujaan saadakseen rahaa, omaisuutta ja valtaa. Fassbinderin Lola on katkera ja koskettava satiiri Länsi-Saksan 1950-luvun talousihmeestä.