Archives

40 URHOA

Fullerin elokuvassa Stanwyck näyttelee kovapintaista suurtilallista, joka ohjaa seutua rautaisella otteella ja 40 asesankarinsa armeijalla. Stanwyck rakasti westerniä ja teki niitä myöhemmällä urallaan useampia. Näyttelijänä hän oli ylpeä siitä, että teki itse stunttinsa, kuten mm. pyörremyrskykohtauksen, jossa hänen hevosensa pillastuu.

PERHETARINA

Yasujiro Ozu palasi uransa aikana yhä uudelleen toistoihin ja variaatioihin samoista aihelmista, teemoista ja hahmoista. Toiseksi viimeisessä elokuvassaan ohjaaja tarkkailee pohjattoman empaattisella silmällään Kohayagawa-perhettä kolmessa sukupolvessa heidän eksyessään elämässä ja kohdatessaan väistämättömän muutoksen tuulet. OL

KASPAR HAUSERIN TAPAUS

Werner Herzogin elokuva kertoo kuuluisan tositarinan miehestä, joka vuonna 1828 ilmestyi Nürnbergiin väittäen olleensa koko elämänsä kahlittuna kellarissa. Tapauksen faktoista tiedetään erittäin vähän. Tämän seurauksena elokuva tuntuu päähenkilönsä tavoin yrittävän ymmärtää mysteeriä, jonka ratkaisut ovat hävinneet menneisyyteen. PS

GABBEH

Iranilaisen elokuvan uuden aallon visuaalinen merkkiteos Gabbeh on luonnonvalon ja värikkään puvustuksen juhlaa. Vanhan pariskunnan muistot punoutuvat auki koristeellisiin mattoihin kirjailtujen kuvioiden kautta. Iranin hallinto hyllytti elokuvan pian sen julkaisun jälkeen liian kumouksellisena. JT

VALKEAT YÖT

Eräänä iltana yksinäiselle sillalla Mario kohtaa nuoren ja mielenkiintoisen Natalian, joka itkee epätoivoisesti. Natalia uskoutuu Mariolle, että hänen poikaystävänsä ei ole saapunut sovittuun tapaamiseen. Huomaavainen Mario vannoo palavaansa takaisin sillalle. Dostojevskin kirjaan perustuva tarina oli Mastroiannin suurimpia läpimurtoja.

MIKSI JÄTIT MINUT

Sirkin varhainen, konventionaaliselta vaikuttava melodraama on pohjimmiltaan ironinen tutkielma yhteisön toiminnasta. Näyttelijänä epäonnistunut Naomi (Stanwyck) palaa valheiden kera kotikaupunkiinsa, jonne on kymmenen vuotta aiemmin jättänyt miehensä ja tyttärensä. Sirkin terävä mustavalkokuvaus sijoittuu 1910-luvun Wisconsiniin.

THE SHAPE OF WATER

Kylmän sodan ilmapiiriin verhoama romanttinen Oscar-voittaja kertoo mykästä naisesta, joka työskentelee siivoojana tutkimuslaboratoriossa. Eräänä päivänä nainen kohtaa oudon vesiolennon, jonka kanssa hän muodostaa hellän ja rakastavan suhteen. Del Toron ohjaajataitojen huipennus tuo hirviöt ja tuntemattomat uhkakuvat romanttisen ihastuksemme piiriin.

THE LIGHTHOUSE KEEPERS

Jean Grémillonin runollisen huuruisessa kauhuelokuvassa The Lighthouse Keepers (Gardiens de phare) isä ja poika ovat kuukauden majakkakomennuksella, kun toista puree vesikauhuinen koira. Robert Eggersin The Lighthouse jatkaa 90-vuotta aikaisemmin aloitettua keskustelua sulavasti kuvaamalla kahden majakanvartijan komennusta 1800-luvun lopulla. Sen aikana nuori timpuri joutuu kestämään vanhan merikrapun simputusta ja ryyppäämistä sekä kuuntelemaan hänen housuistaan päästelemiään sumutorvia. […]

PAN’S LABYRINTH

Del Toron filmografian henkilökohtaisin projekti kertoo pikkutytöstä, jonka raskaana oleva äiti menee uudelleen naimisiin fasistieverstin kanssa. Perhe muuttaa syrjäiseen maataloon, missä tytön mielikuvitus kehittelee jännittävän rinnakkaismaailman. Vanhasta myllystä löytyy portti fantasian maailmaan, pakoon toisen maailmansodan kauhuja.

TÄSSÄ ON PEPPI PITKÄTOSSU!

Olle Hellbom ohjasi televisiolle tekemänsä Peppi-sarjan pohjalta pitkän elokuvan, jonka koostamista Lindgren itse valvoi. Huvikumpuun apinansa, hevosensa ja kultarahojensa kanssa muuttava maailman vahvin tyttö (Inger Nilsson) aiheuttaa päänvaivaa poliiseille, lentää ilmapallolla ja sekoittaa kylän rauhan ihmeellisillä voimillaan sekä anarkistisella asenteellaan.