Archives

EMILY ROSEN RIIVAAJA

Uuden kauhun haudanvakavaksi takuunimeksi kohonneen Scott Derricksonin (Sinister, The Black Phone) läpimurto-ohjaus yhdistää riivajaisia ja oikeussalidraamaa. Tosipohjaisessa tarinassa pappi on syytteessä manauksesta, jossa nuori tyttö menetti henkensä.

WHEN TIME RAN OUT

1970-luvun katastrofileffabuumi päättyi kuin seinään Allenin viimeiseen teatterielokuvaan, jolle kriitikot keksivät pilkkanimen ”When Ideas Ran Out…”. Vanha koira ei ehkä keksinyt uusia temppuja edes itselleen tuoreeseen tulivuoriaiheeseen tartuttuaan, mutta viimeisen rannan ”mitä helvettiä te oikein ajattelitte” -rutistuksessa on silti omaa, jääräpäisyydestä ammentavaa vetovoimaansa.

MAHARADJAN KOSTO

Kaksiosainen kolonialistinen seikkailu oli ollut Langin ja von Harboun ensimmäinen käsikirjoitusyhteistyö, mutta projekti oli annettu Joe Mayn ohjattavaksi. Vuosikymmeniä myöhemmin – ja von Harboun kuoleman jälkeen – länsisaksalaistuottaja Artur Brauner kutsui Langin takaisin Hollywoodista ohjaamaan oman versionsa tarinasta, tarjoten tälle mahdollisuuden räiskyviin väreihin ja aitoihin Intia-lokaatioihin.

EVIL DEAD – KAUHUN RIIVAAMAT

Metsämökillä lomaileva nuorisojoukko erehtyy herättämään muinaisia sumerilaisia piruja. Parikymppisten amatöörien tekemä riivaajapainajainen oli VHS-vuosien kauhun nuorekas, törkeän innovatiivinen menestystarina. Sam Raimin pikkurahalla tekemät ihmeet avasivat portit Hollywoodiin ja kesympiin jatko-osiin.

FROZEN – HUURTEINEN SEIKKAILU

Disneyn jymymenestys Frozen on jo kymmenvuotias, mutta löytää yhä uuden yleisön vuosi toisensa jälkeen. Keskenään vastakohtaisten Annan ja Elsan väliseen dynamiikkaan painottuvasta musikaalianimaatiosta löytyy jokaiselle sisko, johon samaistua: Annan aurinkoisuutta tasapainottaa Elsan hyytävä kylmäverisyys, joka saavuttaa ajoittain jopa antagonistiset mittasuhteet.

SEE YOU FRIDAY, ROBINSON

Mitra Farahanin kekseliäs ja luova elokuva saattoi Godardin yhteen iranilaisen Ebrahim Golestanin kanssa. Omien maidensa vallankumouksellisen elokuvantekemisen keskiössä olleiden, omaa kuolevaisuuttaan pohtivien tekijöiden toisilleen perjantaisin lähettämistä kirjeistä muodostuu arvoituksellinen, humoristinen ja runollinen ajatustenvaihto.

IHMINEN JA PAHOLAINEN

Äärimmäinen katastrofileffa: taivaallinen tuomioistuin on kutsuttu koolle päättämään, ovatko ihmiskunnan päivät luetut – Vincent Pricen ruumiillistaman, charmantin Paholaisen velmuillessa syyttäjänä! Hurja romuralli länsimaisen sivistyshistorian yllä on ammuttu täyteen tähtiä, joista olennaisimmat ovat viimeisessä yhteisessä elokuvassaan nähtävät Marx-veljekset.