Archives

DOUBT – EPÄILYS

Kun seksuaalirikoksesta syytetty pappi (Philip Seymour Hoffman) saa vastaansa seurakuntakoulun johtajan (Meryl Streep), syntyy tahtojen taisto, jossa kaksi näyttelijäsuuruutta pääsee esittelemään taituruuttaan. 1960-luvun yhteiskunnalliset murrokset ovat taustana tässä John Patrick Shanleyn älyllisessä elokuvassa, joka luottaa lopullisen tulkinnan katsojalle.

MUSTA LESKI

Dominique Sanda voitti Cannesin näyttelijäkilvan roolistaan hennon kaurismaisena syöjättärenä, joka makaa läpi toraisan leipomoperheen miehet päästäkseen käsiksi isän (Anthony Quinn) perintöön. Gaetano Carlo Chellin romaaniin perustuva Musta leski tiivistää Bologninin 1970-luvun tunnuspiirteet ja vahvuudet: huolellinen epookkikuvaus, täyteläiset näyttelijäsuoritukset, Morriconen musiikki.

SUURKAUPUNGIN LAKI

Yhdysvalloista mustan listan vainoja Lontooseen paennut Jules Dassin ohjasi amerikkalaiseen rikoselokuvatrilogiaansa täydennyksen, josta tuli mestariteoksista kenties väkevin. Tunnuspiirteet ovat ennallaan: kuvaukselle ominainen realismin ja unenomaisuuden sekoittuminen, puolibarokkinen kuvasommittelu sekä lyhyisiin otoksiin perustuva kiihkeä leikkaus. Labyrinttimainen Lontoo luo tapahtumille unohtumattoman tyyssijan.

SEITSEMÄS RISTI

Anna Seghersin romaaniin perustuva Seitsemäs risti oli yksi harvoista elokuvista, jotka jo sodan aikana käsittelivät keskitysleirien kauhuja. Emigrantti Fred Zinnemannin ensimmäisen pitkän elokuvan pääosassa nähdään Spencer Tracy ja sivurooleissa joukko natsiterroria paenneita näyttelijöitä.

ISO KILTTI JÄTTI

Vuosisadan lopun sykähdyttävimpien kokoperheen elokuvien ohjaaja ja tuottaja Spielberg teki paluun lastenelokuvien pariin, kun rakastetun kirjailijan syntymästä oli kulunut sata vuotta. Oikeita ihmisnäyttelijöitä ja tietokoneanimaatiota yhdistävässä seikkailuelokuvassa jättiläinen kidnappaa orpokodissa asuvan Sohvin ja tutustuttaa tämän jättiläismaan seikkailuihin sekä vaaroihin.

ISABELLE HUPPERTIN KAMELIANAINEN

Sekä vanhempi että nuorempi Dumas harhailevat henkilöhahmoina elokuvassa, joka kertoo ”Kamelianaisen” esikuvan – pariisilaiskurtisaani Marie Duplessisin – lohduttoman tarinan. Bologninin tutkimusmatkat köyhälistön kurjuuteen sekä yläluokan melankoliaan saavuttavat huipentumansa romantiikan aikakauden haamunäyssä, jossa tuberkuloosi tekee oikeasti kipeää.

ELÄÄ ELÄMÄÄNSÄ

Jean-Luc Godardin alkupään elokuviin kiteytyivät Ranskan uuden aallon useimmat teesit. Vivre sa vie -elokuvaa Godard toteutti hetki hetkeltä, käsikirjoitusta kuvausten edetessä kirjoittaen. Kahteentoista episodiin jaettu tarina kertoo naisesta, joka vajoaa prostituution maailmaan. Elokuva ammentaa voimansa Anna Karinan kasvoista ja läsnäolosta.

PAINAJAISKUJA

Tyrone Power tähdittää Edmund Gouldingin elokuvaa kunnianhimoisesta huijarista, joka haluaa kaikin keinoin haltuunsa kiertävän tivolin tärkeimmän liikesalaisuuden. Juopon tivolinomistajan vaimosta (Joan Blondell) huijari löytää vertaisensa, eikä tämä hevin luovu salaisuudestaan. Sirkus on jälleen kerran eri maailma aikalaisia ahdistaneessa elokuvassa, joka kuuluu 1940-luvun piinaavimpiin film noireihin.