Archives

ANERCA – ELÄMÄN HENGITYS

Elämä hengittää ja sitä on kahdenlaista: toinen pitää yllä elämää, toinen ilmaisee olemassaoloa. Arktisen alueen ihmisen maailma saa Johannes ja Markku Lehmuskallion elokuvakertomuksessa tuekseen musiikin, tanssin ja performanssin.

NO HOME MOVIE

Chantal Akerman teki viimeisenä työnään elokuvan kuolevasta äidistään, elämänsä tärkeimmästä ihmisestä. Holokaustista selvinnyt Natalia Akerman päästää vähitellen irti ja tytär on herkeämättä läsnä, kameroineen. Elokuvan puitteissa päästään suoraan ja sumeilematta käsiksi elämän ja kuoleman kysymyksiin.

BOXES

Muistot ja kuoleman läsnäolo vaivasivat Birkiniä myös hänen ainoaksi jääneessä pitkän elokuvan ohjauksessaan ja käsikirjoituksessaan. Henkilökohtaisuus ja itsetunnustuksellisuus väreilevät tarinan yllä, jossa keski-iän kriisiin uppoavan naisen menneisyys kaivautuu esiin laatikkojen pohjalta löytyvien valokuvien ja muiden esineiden myötä.

KENRAALI DELLA ROVERE

Vittorio De Sica tekee loisteliaan pääosasuorituksen tositapahtumiin perustuvan tarinan pikkuhuijarina, jonka natsit pakottavat esiintymään kaatuneena italialaiskenraalina vastarintaliikejohtajia vangitakseen. Melodramaattisen haikea viihdetuote oli Roberto Rossellinille katkera menestys, Venetsian Kultaisen leijonan voittaja ja kuitenkin ”urani ainoa elokuva, jonka tein ainoastaan rahasta”.

TOP SECRET! HUIPPUSALAISTA!

DDR-huumori sai elokuvatarkastamon harkitsemaan sensuuritoimia pitkään ja hartaasti, mutta lopulta huumorintaju voitti. Absurdit oivallukset eivät hellitä, kun rocktähti Val Kilmerin keikka rautaesiripun takana paljastuu agenttioperaation kulissiksi. ”Mikään elokuva ei koskaan ole jalostunut kestokatselussa niin komeasti kuin ZAZ-kolmikon ehtymätön ekskursio”, Asko Alanen ylisti Video-oppaan viiden tähden arviossaan.

PIENI MERENNEITO

Atlantin syvyyksissä elää merenneitoprinsessa Ariel, jota ihmisten maailma kiinnostaa enemmän kuin mikään muu. Hän rakastuu prinssi Ericiin, päättää etsiä tämän käsiinsä ja vaihtaa äänensä kolmeen päivään ihmisenä. Kahden Oscarin musiikki säestää Arielin matkaa maan kamaralle.

RAKKAUDEN IHME

Jean Cocteaun ja Federicon Fellinin tekstit kohtaavat diptyykissä, jonka Roberto Rossellini valmisti ”kunnianosoitukseksi Anna Magnanin taiteelle”. Ensimmäisen osan ”elokuvallisesti laiska” (Bazin) monologinäytelmä suututti kriitikot ja jälkimmäisen osan kristillisiä perussymboleja rienannut seksuaalisuus moraalinvartijat.

L’AMOUR PAR TERRE

Birkin ja Geraldine Chaplin muodostavat maanmainion rivetteläisen tiimin Célinen ja Julien ainesosien toisella kierroksella. Autio talo, tirkistelymentaliteetti ynnä maagiset hallusinaatiot järjestäytyvät tuoreeksi tarinaksi teatterin ja elämän – eletyn ja uudelleeneletyn – välisistä, kerroksittaisista suhteista.

VIIDEN MIEHEN ARMEIJA

Villi länsi on elokuvallisten pankki- ja kultavarkauksien henkinen kotimaa, jota olisi rikollista sivuuttaa Kaikkien aikojen keikka -sarjan yhteydessä. Junanryöstötarina Viiden miehen armeija on spaghetti- ja zapatawesternvalio, jonka ohjaavat omille raiteilleen Dario Argenton käsikirjoitus, Bud Spencerin ei komediallinen roolisuoritus ja Ennio Morriconen uljain länkkäriscore.